Menu

Vanuit La Place hebben we een oproep gedaan naar de lekkerste appelmoesgerechten. We ontvingen een heleboel heerlijke varianten, maar Mirjam Gouweleeuw-Barkmeijer heeft wel gelijk:
Er komen hele goede recepten voorbij, maar er mist bij allemaal 1 belangrijk ingrediënt: liefde! ;)
Laat je inspireren door de fans van La Place.

1. Appelmoes met twist
Recept van Wina van Dijk: Schil 1,25 kg Elstar appels en verwijder de klokhuizen. Snijd de appels in grove stukjes en zet deze op met 1 el water, 1 el citroensap, 2 el jonge jenever, 125 gram rietsuiker, 1 kaneelstokje,6 jeneverbessen en 3 steranijsjes. Laat alles 20 minuten zachtjes koken. Haal de steranijsjes, kaneelstokje en de jeneverbessen eruit en stamp een paar keer met de stamppotstamper door de appelmassa. Roer 50 gram rozijnen en nog 1 eetlepel jonge jenever door de hete , grove appelmoes en laat deze afkoelen.

Recept van Jacqueline Genegel: Schil en klokhuis verwijderen. Appels in stukjes. Klein beetje water, rosevicee, witte port vanille suiiker en een beetje geleisuiker. aan de kook brengen en even zachtjes laten pruttelen. doorroeren en klaar is de overheerlijke applmoes.

2. Appelmoes met rabarber
Recept van Merel Mootzelaar: Heerlijke appels een beetje kaneel, bessensap en stukjes rabarber echt super lekker.

Recept van Saskia Stekelenburg: Ik maak altijd rabappelmoes. Appels, meestal elstar of braeburn, met een gelijk aantal stelen rabarber erdoor. Gewoon koken. Kaneel en agavestroop

3. Appelmoes van 80% appels en 100% fruit!
Recept van Sjuul Coopmans: Appels in stukken snijden, paar peren erdoor, bodempje appelsap, citroenschilletje en kaneelpijpje erbij en een zakje vanillesuiker. Even zacht laten pruttelen tot het compote is, dus geen papje. In een ovenschaal doen daarop opgeklopt eiwitschuim met wat suiker erdoor en even in de oven onder de gril tot het schuim begint te kleuren....mmmm....

Recept van Anique Varkevisser: Mijn oma had vroeger altijd een appelmoesvariatie met appels, peren, rozijntjes en abrikozen! 1000 gram goudrenetten en 650 gram peren, aan de kook brengen in 200 milliliter water en 100 milliliter appelsap. Lekker laten pruttelen tot de appels zacht zijn. Dan de rozijntjes en gedroogde abrikozen (fijngehakt in hele kleine stukjes) erbij en mee laten pruttelen. Flinke snuf kaneel erbij en suiker naar smaak. Goed roeren en zachtjes tot pap laten koken. Iets af laten koelen, en lekker (lauwwarm) opsmikkelen met bijvoorbeeld een bolletje vanille-ijs!

Recept van Astrid Houtkamp Podt: Heerlijke verse Jonagored appeltjes (1,5 kg) in kleine stukje, twee heerlijke Hollandse peren in stukjes, water, zakje vanillesuiker, klein beetje kaneel en een handje gewelde abrikozen in stukjes, klein scheutje troebel biologische appelsap en op t vuur. Zachtjes laten pruttelen tot alles zacht is, met garde klutsen, voor appelstukjes, niet te lang, wil je zonder stukjes, lekker door klutsen! Af laten koelen en garneren met kaneel en geschaafde amandeltjes. Heerlijk!

Recept van Daphne Vd Broek- Kleijbeuker: Ik had laatst wat rijpe pruimen over en die heb ik in stukjes mee gekookt. Was verrassend lekker geworden! Verder wat kaneel en een klein beetje suiker....

4. Appelmoes waar je de herfst in proeft
Recept van Nienke Willering: Appels en pompoen in stukjes, koken in water met een scheutje pure appelsap, daarna grof pureren en een handje rozijnen en een snufje kaneel erdoor. Heerlijke herfstige appelpompoenmoes!

5. Kruidige appelmoes
Recept van Annelie Walter: Wat de kinderen hier eigenlijk erg lekker vinden: Verschillende soorten biologische appels (meestal de appels die zo niet meer te eten zijn;-)) ,een handje biologische rozijnen, een stukje kaneel, een beetje cardamon en wat water. Zachtjes laten pruttelen tot de appels gaar en zacht zijn. Het kaneelstokje verwijderen. Zo laten of pureren. Daarna lauw eten met soms een beetje koude vanillevla of een grote toef slagroom. Mmmmhhhh... en smullen maar!

Recept van Ayla Emmink: Fijngesneden appels (liefst elstar) met kaneelstokjes, kruidnagel, kardamon en verse fijngesneden gemberwortel in een laagje water koken. pureren en een scheutje citroensap en evt wat honing erdoor mengen

Recept van Yamina de Wit: 6 grote appels, ik neem goudrenetten, rietsuiker, vanillestokje, kaneelstokje, eventueel zeef als je van fijne moes houdt. Ik vind stukjes persoonlijk heerlijk. Als je een kaneelstokje gebruikt, blijven je appels lichter van kleur dan met poeder. Naar smaak gebruik je meer suiker. En wat SUPERLEKKER is, appelmoes warm nuttigen met een dot crèmefraiche uit de koelkast.mmmmm!

Recept van Ria ten Bookum: Appels met aguavesiroop en een beetje gember en kaneel opgekookt. Smullen!

6. Appelmoes van speciale appeltjes
Tessa Rouwenhorst: Mijn ouders hebben een speciale appelsoort in de tuin: de Akane. De schil is prachtig diep donkerrood, en ook van binnen zitten er soms rode spikkels in. Die appeltjes (zo groot zijn ze niet) schillen en in stukjes, samen met (1 van) de andere appelsoort die ze hebben Topaz - die iets zuur is - koken tot het moes is geworden. Stampen tot een grove compote, en op je bord een snufje kaneel: goddelijk! Extra suiker niet nodig!

Reageer als eerste

Altijd alle acties & coupons op zak!